1. DU TROR DET ER SUNT

Frukt, nøtter og fitnessfrokostblandinger er sunt for deg ikke sant? Klart det inneholder mye vitaminer og viktig næring, men de er også veldig energi tette. 100 gr av naturlige Mandler har heidundrende 574 kcal!

Gjett hva? Dvs mer enn en vanlig Big Mac … som er 495 kcal. Når man spiser mandler er 10-20 gram er nok pr dag.
Frukt inneholder mye sukker, (fruktose) og kan gi blodsukkernivået en boost som vil ødelegge en langsom og konstant metabolisme: I stedet for å forbrenne lagret fett, foretrekker kroppen den sukkerholdige og raske energien som finnes i frukt. Også mange produkter som hevder å være sunne er fulle av både sukker, fett og karbohydrater. Bare fordi det står 50% mindre fett betyr ikke det at det inneholder lite fett. Bare 50% mindre fett enn den forferdelig høye mengden du finner i originalen.

Slik løser du dette: Slutt å kategorisere mat som “sunn” og “ikke sunn”, og finn ut hvor stort det daglige kaloriinntaket ditt er, og hva det bør være. Du kan bli sjokkert når du finner ut hvor mye kcal  dine daglige “sunne mellom måltider” av frukt og nøtter er! Deretter lag deg en måltids plan for å få riktig mengde av essensiell næring som: karbohydrater, protein, fett, mineraler og vitaminer. Så hold deg til det! I lang tid. Garanterte resultater.

2. DU DRIVER BARE MED CARDIO OG UTHOLDENHETSTRENING

Hvis du bor på tredemøllen, men aldri løfter et eneste kilo,  går du glipp av en av de viktigste brikkene i fitness- puslespillet. Ikke bare kan styrketrening med vekter forebygge skader ved å styrke leddene, men det bygger også muskelmasse som igjen øker metabolismen (forbrenningen). Bonus: takket være en økt metabolisme, vil du fortsette å forbrenne kalorier lenge etter at du er ferdig med treningsøkten.

Slik løser du det: Enkelt, finn deg selv en personlig trener for å komme i gang med et styrketreningsprogram, og du vil merke stor framgang på kort tid.

3. DU HAR IKKE ET SPESIFIKT NOK MÅL, OG DU GIR OPP FOR FORT

Hvis ditt eneste fitness- eller helsemål er: “Gå ned i vekt og se bra ut”. Så kan jeg bare fortelle deg det med en gang; du kommer til å mislykkes.
Fordi som en oppgave uten en deadline der det ikke er noen konsekvenser for å ikke levere, kommer den aldri til å bli levert.  Det er bare ikke motiverende nok for å komme deg dit. Det må være mer spesifikk.

Slik løser du det: Sett deg et mer bestemt mål; Som å miste 0,5 kilo hver uke, eller bli sterk nok til å ta din egen kroppsvekt i knebøy innen en viss tidsperiode. Og for å nå et mål som at du trenger en plan. en bestemt plan. Spise sunt og trene mer er ikke en plan. Det er et ønske. Finn ut hvor mye du bør spise og hva du skal trene hver uke for å gjøre fremskritt. Planlegg deretter hvert måltid og hver trening for og hele uken. Og hold deg til det!

4. DU TROR DU FORBRENNER MER ENN DU FAKTISK GJØR

Den treningsøkten der tok du virkelig knekken på! Nå er det tid for en skikkelig godbit! GAINS! Nei! du tror du har brent 1000 kcal, men i virkeligheten er det mer som 550.

Slik løser du det:  Få deg en fitbit, en pulsmåler eller noe til å måle aktivitets- og energinivåene dine. Eller få hjelp fra en personlig trener / profesjonell ernæringsfyisolog eller måltidsplanlegger. Da har du noen andre å svare til, og det vil i stor grad hjelpe på selvdisiplinen din.

5. DU LUKKER ØYNENE DINE FOR SKJULTE KALORIER (Jukse på dietten)

Littegranne dressing på salaten, slikke av skjeen,  spise biter av maten under matlagingen mens du forbereder det, litt ketchup på kyllingen, og en ekstra scoop av havregryn, spise 2-3 oliven ut av glasset i kjøleskapet .. Men det er jo ingenting, bare litt, det kan vel ikke skade? Eller? Du rettferdiggjør det med disse tankene i hodet hele tiden.
En salat er en av de sunneste og magre rettene du kan spise, men når du topper den med bacon biter, ost, nøtter, tørket frukt, og en kremet dressing, kan du doble kalorimengden på et blunk. For eksempel er det 100 kalorier  i 10 små  krutonger. Vel alle disse små uskyldige bitene med mat nå og da, kan enkelt sprenge kcal budsjettet ditt med flere hundre kcal hver dag. Da blir du sittende igjen å tro at du følger dietten, bli demotivert og tenke at du ikke klarer å gå ned i vekt selv om du slanker deg, når du i realiteten egentlig kanskje spiser mer enn du vanligvis gjør.

Slik løser du det:  Bare slutt med juksingen! Når du vurdere å gjøre det, bare la være! Suget forsvinner etter en stund.

Comments

comments

Om forfatter

Ariell Rosenblad. Art director and Editor in chief Long and varied background in the field of exercise. IFBB Athlete.