A

ATG: “Ass To the Grass”. Dette er dype knebøy, lengre ned kommer du ikke, go low baby!

Anabolic window(Det anabole vindu): Sett på som den mest optimale tiden for å kunne øke maksimalt i muskelmasse. Det er en viss tidsramme  etter treningsøkten når kroppen din er spesielt godt egnet for å ta opp mat og bruke den til å øke muskelmasse. Den varer et sted mellom tretti minutter og to timer etter treningen.

 

B

Bulking: Definert av kroppsbyggere som den perioden av bodybuilder-sesongen (off-season) hvor du legger på  alvorlige mengder muskelmasse ved å spise store mengder mat. (Det er Okey, jeg bulker).

 

Beast mode: Overmenneskelig tilstand du går inn i, der dyriske instinkter tar over sinn og kropp. Modus som du går inn når du gjør hardcore aktiviteter; å ha beist-lignende egenskaper.

Broscience: En egen vitenskap innenfor fitness og kroppsbyggings-miljøet der anekdotiske teorier og historier fra de muskuløse gutta er ansett som mer troverdig enn vitenskapelig forskning.

Buff: Veldig sterk og ha store definerte muskler, ser hot ut.

Biceps peak (Topp): Når formen på bieceps stiger raskt, gir formen på biceps et “fjell-lignende utseende”. Det er kudos å ha høye biceps peaks.
“- Hadde disse peaksene vært noe høyere (henviser til biceps peaks) hadde det snødd her inne.”

 

BCAA – Branched Chain Amino Acids –  Kosttilskudd for å forhindre nedbrytning av muskelmasse og forbedre restitusjonsevne.

C
Cardio:Ugh! En nødvendig og ubehagelig nødvendighet for enhver kroppsbygger som prøver å minimere  fettprosenten. Jevn puls på et medium nivå.. jogging, sykling, svømming .. osv.

Carb-cycling: En diett der man har samme mendge fett og proteiner hver dag men varierer karbohydratmengden for å optimalisere og “lure forbrenningen” til å holde et høyt nivå.

Cheat meal (Juksemåltid/frimåltid): Hurra! Ett enkelt måltid under en ellers veldig streng diett hvor du tillater deg selv å spise noe annet, resulterer vanligvis i en kaloribombe med masse fett og karbohydrater.

Curls for the gurls: Noen gutter er snille nok til å gjennomføre noen ekstra biceps curls bare for å glede oss jenter på gymmet.

Cuts: Når man ser delingen og festene av muskulaturen tydelig under huden grunnet lav fettprosent. “-Shit! Sjekk de cutsene i beina hennes! Hun er veldig ripped”

 

 

D

Do you even(lift)?: En nedlatende engelsk uttrykk som brukes til å stille spørsmål ved legitimiteten av noens trenings kompetanse eller vektløfting rutiner. I likhet med andre nedlatende spørsmål som som “Er du gal?” Eller “Er du sjalu?», Uttrykket er i hovedsak brukt til å hisse opp folk under en diskusjon om fysisk form.

Drop set: Et sett hvor en øvelse som regel gjøres til “failure” når man ikke klarer å fullføre flere reps for å deretter umiddelbart bytte til lavere vekt og fortsette øvelsen til failure er oppnådd igjen.

Depletion: Også kjent som “tømming”.  Første del av Peak week. Atletene tømmer glykogenlagrene i musklene og får i gang en renselses prosess som skal hjelpe kroppen å tømme seg for vann. De trener “tømmeøkter” som består av en rekke vanlig øvelser på overkroppen og ved å spise veldig små mengder karbohydrater eller de “null-karber” dvs ingen karbohydrater i det hele tatt. Samtidig drikker de store mengder vann (Ca opptil 10-9 liter). Fordi vann fordriver vann. De drikker gradvis mindre. Som regel over en periode over 3-5 dager før de kutter vannet helt og begynner på oppkarbing.

E

Extetion: Engelsk for ord brukt i sammenheng med flere øvelser, brukes også på norsk ettersom intet norsk ord erstatter det like godt. Kan oversettes til “å rette ut”; Når en kroppsdel går fra bøyd til rett posisjon, som i leg-extension. Eller til håret ditt (hair extentions), må jo se bra ut på scenen! Fake til you make it!

 

F

Failure: Når du har fullstendig utmatter musklene dine i en øvelse, helt til det blir fysisk umulig for deg å fullføre en til repetisjon.

Full retard: (Gå full retard) Når du gir 110% på en øvelse, ikke bryr deg om hva som skjer, sleppe løs alle hemninger, sleppe ut din indre galskap, grynte, løfte med dårlig form, lage stygge grimaser og rare lyder, la det stå til gjøre alt for å få opp vektene bruke opp alle krefter.

Flat: Du ser flat ut; når musklene ser mindre ut og har lite “trykk”  på grunn av for lite karbohydrater og eller kaloriunderskudd på diett. Når du har lite glykogen i musklene ser de flatere og mindre ut.

Flex friday: En god unnskyldning for deg å legge ut noen bilder av deg selv på instagram. Husk hashtag #flexfriday

Form: Refererer til hvor lav fettprosent en utøver har. God form = lav fettprosent. “Formen var best men han manglet masse. (Muskelmasse).

 

G

Gains= Good shit! Man vil definere det slik at det å “skaffe seg gains” består av: prosessen med å løfte, spise sunt, og gjøre avgjørelser i livet basert på tanken på økt muskelmasse. “Nei, jeg kommer ikke til å drikke som øl. Jeg ønsker ikke å drepe gainsa mine.”

GI: Glykemisk indeks – er et tall som sier noe om sukkerinnholdet i ulike typer type mat. Det indikerer matens effekt på en persons blodsukker nivå. Tallet er typisk i området mellom 50 og 100, hvor 100 representerer en ekvivalent mengde av ren glukose(Druesukker). En god indikator på hvilke matvarer man burde holde seg borte fra under dietten. Man skal helst holde seg til matvarer med en lav glykemisk index for å oppnå en jevn forbrenning av egne fettlagre.

Glutes: Forkortelse for Gluteus Maximus, latinske navnet på rumpemuskelen.

Glaze: Olje lignende veske man smører på huden like før konkurranse for at musklene skal se bra ut.

 

H

High day: (høydag) Når går på en “carb-cycling” diett dette er den lykkeligste dagen med ekstra karbohydrater.

Hangry: Når du er så sulten at din mangel på mat fører til at du blir sint, frustrert eller begge deler. Veldig vanlig blant kroppsbyggere og fitness utøvere som er på on-season diett.

 


I

IFBB: International Federation of Bodybuilders, grunnlagt i 1946 – forbund som styrer amatør og profesjonell bodybuilding for kvinner og menn i hele verden.

 

J

Juice: Et slanguttrykk for anabole steroider, for eksempel, aka “roids” å være “på juice.”

Jacked: Veldig sterke, store muskler. “Han må ha trent mye i det siste. Han ser jacked ut.”

Junk loading: Når du skal karbe opp før scenen, og spiser store mengder junkfood istedet for oppmålte mengder karbs for å få fin “trykk og push i muskulaturen.”

Jan Tana – Et merke/brand som leverer farge (spraytan) man bruker for å bli brun i konkurranse.

K

Kudos: For å få kudos er å få respekt og anerkjennelse. “Kudos til dine vilt store booty gains!”

Katabolsk: En tilstand du kommer i når du bryter ned mer proteiner enn du har inntatt slik at du begynner å brenne muskelmasse og dreper “gainsa” dine. “Kari glemte whey-shakeren sin hjemme. Vi må skaffe henne litt prottis før hun blir katabolsk og får et roid-rage..”

Kutting: Redusere mengden karbohydrater i et on-season diett for å bli slankere.

 

L

Lean mass: (Muskelmasse) Alt i kroppen bortsett fra fett, inkludert bein, organer, hud, negler og alt kroppsvev, inkludert muskel. Omtrent 50-60% av lean body mass er vann.

Løfte med dårlig form: Gjør øvelser feilaktig eller med dårlig teknikk, slik at de kan virkelig skade deg.

Lats: Forkortelse for latissimus dorsi, de store musklene i ryggen som beveger armene nedover, bakover og i intern rotasjon.

 

M

Masse: Forkortelse for muskemasse

 

 

N

Noob: Noen som ikke vet noe om noe trening eller treningsrelaterte ting. Han løfter definitivt ikke. Han leser denne artikkelen med store øyne.

 

 

O

Onion skin: Engelsk slanguttrykk som betegner hud med svært lav prosentandel av underhudsfett som bidrar til å fremheve veldig mye “veins”

On-season: betegnelsen for tidsperioden kroppsbyggere og fitnessutøverebruker  bruker om tiden de er på konkurransediett. Når man går på diett for å “shredde” seg ned til “konkurranse-form”. Man teller ned uker til den store dagen. “Jeg er på on-season diett og er 4 uker ut.” Det vil si at det er 4 uker til konkurranse dagen.

Off-season: Betegnelsen for tidsperioden kroppsbyggere og fitnessutøvere  bruker om tiden de ikke er på “konkurranse diett”. Det er gjerne nå de “Bulker” og bygger “masse. “- Målet mitt er å øke 4 kg lean mass off-season” Off-season varer gjerne alt fra 6 mnd til 1-2 år.”

Oppkarbing: Skjer i siste del av peak weak før en konkurranse når kroppen er dehydret og tømt for vann og musklene er klare for å fylle gykogenlagrene for å få fin “push” i muskulaturen. Består av måltider med en del høyere andel karbohydrater enn til vanlig i dietten. Skjer gjerne også i løpet av dietten på en “oppkarbingsdag eller “high day” når musklene begynner å bli tomme/slitne eller forbrenningen har begynt å dabbe av.

P

Pose down: Kroppsbyggere som utfører sine poseringer mot hverandre på scenen, prøver å “utposere hverandre” i en slags “show-down”. Vanligvis med litt hard core musikk i bakgrunnen. Man har pose-down for å underholde publikum mens man regner sammen resultatet fra dommernes poeng under finalen i en konkurranse.

Pump: Beste forklaringen på pump er gitt av Arnold Schwarzenegger : – Den mest tilfredsstillende følelsen du kan få på gymmet er pumpen. La oss si at du trener biceps, blodet strømmer til musklene og det er det vi kaller pumpen. Musklene får en veldig stramt følelse. Som huden din kommer til å eksplodere hvert øyeblikk og kjennes så veldig stramt  som om noen blåser luft inn i muskelen, og den bare blåser seg opp og det føles annerledes, det føles fantastisk. Det kjennes like tilfredsstillende for meg som å komme. Du vet, som i å ha sex med en kvinne og komme.

Peak week: Den siste uken med å forberedelser før en kroppsbygger eller fitness konkurranse. Hvor hver dråpe vann, gram med salt, proteiner og karbohydrater er  nøye planlagt med vitenskapelig nøyaktighet for å få en mest mulig optimal look på scenen. Oppnå det perfekte form er viktig. Tørr med fin trykk til størrelsen av muskelen. Uken starter med “depletion” og slutter med oppkarbing og finpuss av farge, hud, hår og negler.

Push: Push i muskulaturen. Brukes om utseende på muskulaturen. Når musklene er fylte og ser bra ut har de god push. “Looken var tørr og det var god push(trykk) i muskulaturen.

Quads: Forkortelse for quadriceps femoris muskler, muskler på toppen av ben, forsiden av låret.

 

R

Ripped: Slang, henviser til ekstremt lav fettprosent.

Roid: Slang for anabole steroider.

Roid rage: Spontant sinneutbrudd grunnet av overdrevet forbruk av steroider (En bivirkning).

 

S

Shredde: “Bli shredded, samme som å bli ripped. Minske fettprosent til ektremt lavt nivå. “- Han er så shredded at han har cuts i glutesene.”

Spotte: Hjelpe noen mens de utfører en øvelse. “- Kan du spotte meg? Jeg skal makse i knebøy.”

Super Set: Vekslende frem og tilbake mellom to øvelser til det foreskrevne antall sett er fullført.

Swole: Den tilstand man er ansett å være i når man er meget muskuløs og i god form.

Sweep: Sweep er å ha en synlig høyde på utsiden av quads, som går i en fin buet form. Ingen sweep betyr at vastus lateralis er av samme “bredde” langs hele sin lengde, uavhengig av hvor stort den måtte være. God sweep ville bli demonstrert ved stor og god “hevelse” av vastus lateralis hvor det blir bredere / større mot den sentrale del av låret, smalner deretter tilbake ned mot kneet.

 

T

Traps: Forkortelse for trapezius muskler, de største musklene i rygg og nakke som trekker hodet bakover. “oksenakke-musker”

Transformation Tuesday: Enda en unnskyldning for å legge ut bilder av din store fremskritt på instagram. Husk å bruke hashtags #transformationtuesday

Throwback Thursday: En enda mer populær unnskyldning for å legge ut fab bilder på instagram. Flotte bilder av tidligere-deg i din beste form, fordi akkurat nå er du feit. Ikke? Ja, stemmer det, du bulker så det OK. Husk å bruke hashtags #tbt og #throwbackthursday.

Tørr: Når du går på scenen du vil også se tørr ut, ikke som i flassete tørr hud men, men dehydrert og stram slik at musklene blir mer synlig under huden din. “Looken var tørr, men litt flat.”

Trykk: Når du går på scenen du vil også se også se ut som du har trykk. Også kjent som karb-trykk, musklene har sugd til seg glykogen fra raske karbohydrater og fylt glykogenlagrene sine slik at de ser svulmende, store og harde ut. Når man får trykk flyter blodet fortere også og man får derfor gjerne “veins”. Hvis man har spist veldig store mengder karbohydrater og også er i bra form, en del dehydrert  da får man som regel trykk “- Jeg hadde et psycho karb-trykk etter cheat-mealet, hele magen var dekket i veins”. “Pumpen var helt vill i dag, jeg har DET  kake-trykket etter desserten i går.”

Tømming: Også kjent som “depletion”.  Første del av Peak week. Atletene tømmer glykogenlagrene i musklene og får i gang en renselses prosess som skal hjelpe kroppen å tømme seg for vann. De trener “tømmeøkter” som består av en rekke vanlig øvelser på overkroppen og ved å spise veldig små mengder karbohydrater eller de “null-karber” dvs ingen karbohydrater i det hele tatt. Samtidig drikker de store mengder vann (Ca opptil 10-9 liter). Fordi vann fordriver vann. De drikker gradvis mindre. Som regel over en periode over 3-5 dager før de kutter vannet helt og begynner på oppkarbing.

V

Vannete – Når du holder vann like under huden så du ser mindre “hard og tørr ut”. Dette kan skje hvis du har overdrevet mengden karbs, fordi karbohydrater holder vann. Glykonlagrene i musklene var allerede fylt og trakk ut i huden. “- Han så vannete ut på scenen. Han hadde junk-loaded”.

Veins – Når man spiser karbohydrater med høy GI, (raske karbohydrater) flyter blodet fortere, hvis man i tillegg har lav fettprosent vil blodårene bli meget synlige under det tynne laget med underhudsfett. Da får man “veins”.  “- Jeg hadde high-day igår, hele magen var dekket i veins, så ut som et veikart.”

w

WOD: Ja, den er her. Og den hører egentlig ikke hjemme i bodybuilding og fitness ordboenk fordi det er et crossfit-ord.  #banneikirken. Likevel; det står for Workout Of the Day.

WCW: aka Womens Crush Wednesday. En mulighet jenter bruker til å legge ut et bilde av en kvinne de beundrer på instagram. I samme slengen får de kanskje erkjennelsen hos kvinnen, og muligheten  ligger til stedet for at noen i farten tror det er henne og dermed får hun flere følgere i samme slengen. Bruk hashtags #wcw og #womenscrushwednesday

 

x

X-Frame: Dette er kroppsformen alle kroppsbyggere er sikler etter; “X” i dette tilfellet refererer til å ha brede skuldre og rygg som smalner inn i en liten midje, som så gradvis øker ut igjen ut til quads med bra sweep.

 

Glemte vi noen ord? Kommenter gjerne under.

Comments

comments

Om forfatter

Ariell Rosenblad. Art director and Editor in chief Long and varied background in the field of exercise. IFBB Athlete.